9 zachwycających kreacji filmowych, które zasługują na Oscara

Filmy
rok temu

Kostiumy są niezwykle ważną częścią każdej filmowej produkcji. Nie tylko odzwierciedlają okres, w którym jest osadzona akcja filmu, ale ukazują również prawdziwą naturę danej postaci, jej sekrety oraz intencje. Warto jednak zwrócić uwagę na subtelne szczegóły i wskazówki, które niejednokrotnie pozostawiają nam kostiumografowie.

Śmierć na Nilu (2022)

Projektant kostiumów Paco Delgado udowodnił tym filmem swój ogromny talent. Jego ekipa spędziła cały rok na analizowaniu mody lat 30., a następnie na zaprojektowaniu i uszyciu niemal 150 kostiumów.

Stroje są tak misternie wykonane, że nie tylko symbolizują pokusę czy zagrożenie, ale również zostawiają widzom liczne wskazówki. Przykładowo, postać grana przez Gal Gadot wygląda w swojej srebrnej kreacji niczym gwiazda Hollywood. Ubrana w doskonale dopasowaną sukienkę z głębokim dekoltem Linnet wyróżnia się na tle innych tancerzy i przyciąga uwagę wszystkich dokoła niczym magnes.

Aby dodatkowo podkreślić pełen sprzeczności charakter Linnet, Delgado nagle zastępuje ten przypominający zbroję strój brzoskwiniową kreacją z haftowanymi białymi żurawiami. Transparentny materiał, przez którą widać ciało bohaterki, symbolizuje jej kruchość i wrażliwość.

Zaułek koszmarów (2021)

Kostiumy odgrywają bardzo ważną rolę w dramacie reżyserii Guillermo del Toro. Luis Sequiera, projektant kostiumów Zaułka koszmarów, za fasadą atrakcyjnego wyglądu pojawiających się w nim postaci zdołał ukryć ich mroczne intencje. Świetnym tego przykładem jest olśniewająca dr Lilith Ritter. Jej kolekcja stylowych sukni oraz aksamitnych peleryn symbolizuje mniej przyjemny aspekt jej osobowości. Skóra, wełna i hafty mówią o jej charakterze więcej niż słowa.

Jeśli chcemy szukać głosu sumienia wśród bohaterów filmu, z pewnością znajdziemy go w Molly, w którą wcieliła się Rooney Mara. Jej postać nie potrafi odnaleźć się w nowym, złowieszczym świecie, w który wciągnął ją Stan. Wątpliwości te perfekcyjnie odzwierciedla garderoba bohaterki, noszącej miękkie, wygodne ubrania.

W przeciwieństwie do Stana, który przekreślił własną przeszłość i rzucił się w nieznane wody nowego luksusowego życia, Molly zachowała pewne elementy swojej dotychczasowej egzystencji. Wprawdzie jej ubrania wyglądają na drogie, ale nie ograniczają swobody ruchów. Dzięki temu w świecie, gdzie władzę dają pieniądze, może ona zachować swoją młodzieńczość i naiwność.

Spencer (2021)

Jacqueline Durran, która zaprojektowała kostiumy dla Kristen Stewart w filmie Spencer, postanowiła odtworzyć aurę Diany, nie kopiując dosłownie jej kreacji. Filmowe stylizacje księżnej zawierają mnóstwo odniesień do garderoby, które Lady Di faktycznie nosiła. Przykładowo, w scenie, w której księżna uczestniczy w mszy świątecznej, jest ubrana w czarny kapelusz z woalką, czarną bluzkę i czerwony płaszcz.

Diana faktycznie pokazała się publicznie w tweedowym płaszczu od Chanel w 1988 roku. Ale kościół odwiedziła w roku 1993, nosząc wówczas zupełnie inne okrycie. Ekipa Durran celowo wprowadziła tę zmianę, by wykorzystać czerwień odzienia wierzchniego jako symbol siły Diany w zmaganiu się z problemami.

I tak po prostu... (2021)

Serial I tak po prostu... jest nowym rozdziałem słynnego Seksu w wielkim mieście. W porównaniu do pierwotnej serii kolorystyka kreacji bohaterek stała się bardziej dojrzała i wyrafinowana. Przyjaciółki są już po pięćdziesiątce i nie pozwalają sobie na wkładanie wszystkiego, na co miałyby ochotę. Skupiają się na swoim wypracowanym, wyjątkowym stylu i dostosowują stylizacje do okazji.

Wprawdzie styl Carrie stał się o wiele dojrzalszy, ale nadal łączy w sobie najróżniejsze trendy modowe, zupełnie jak w latach 90. Bohaterka w dalszym ciągu sięga po wyszukane kolory, nietypowe kroje czy akcesoria. Przykładowo, kobiecą sukienkę łączy z surowym, szerokim pasem i perłowym naszyjnikiem. Udowadnia w ten sposób, że wiek, zamiast nas ograniczać, daje nam cenne doświadczenie i przewagę modową.

Dlatego jej kreacje ignorują popularne trendy i są ponadczasowe. Intensywne kolory, dziwne połączenia — wszystko to przypomina nam Carrie i jej przyjaciółki, które pokochaliśmy kilkanaście lat temu. Bohaterki z całą pewnością się zmieniły, ale jedno pozostaje takie samo: Charlotte przechadza się po Upper East Side w odprasowanej sukience ze stójką, Miranda wyciąga z szafy garnitur, a Carrie olśniewa w zwiewnej balowej sukni.

Yellowjackets (2021)

Serial opowiada o żeńskiej drużynie piłkarskiej, która musi przetrwać w głębokich lasach kanadyjskiego stanu Ontario. W trudnych warunkach licealistki zrzucają maski grzecznych dziewczynek i ujawniają swoje bardziej mroczne strony. Cechy, które do tej pory starały się ukryć, kostiumografowie zawarli w ich kreacjach. Widzowie mogą zauważyć te wskazówki w dwóch płaszczyznach czasowych serialu: w latach 90. oraz w 2021 roku.

Przykładowo, w pierwszym odcinku widzimy Misty, która w żaden sposób nie próbuje uratować szczura topiącego się w basenie. Zamiast tego bacznie mu się przygląda niczym drapieżny kot. Kreacje bohaterki również zawierają kocie motywy. Nastoletnia Misty chodzi w kiczowatych bluzach z kotami i gepardami. Z kolei kitel dorosłej już kobiety zdobią kreskówkowe kotki.

West Side Story (2021)

Kostiumograf Paul Tazewell chciał stworzyć świat będący możliwie jak najwierniejszym odzwierciedleniem lat 50. ubiegłego wieku. I trzeba przyznać, że sprostał temu zadaniu. West Side Story łączy w sobie chaos głównych filmowych konfliktów z odpowiednią dozą musicalowego widowiska.

Tazewell uważnie przestudiował okres, w którym osadzona jest fabuła filmu. Inspirację czerpał garściami z archiwalnych zdjęć brooklyńskich gangów z lat 50. Ponieważ w West Side Story jest mnóstwo skomplikowanych układów tanecznych, kostiumograf zadbał o to, by materiały wykorzystane do szycia strojów były dostatecznie elastyczne.

Dlaczego kobiety zabijają (2021)

Drugi sezon tego serialu zwracał uwagę nie tylko trzymającym w napięciu wątkiem detektywistycznym, ale również zjawiskowymi kreacjami z późnych lat 40. Cała uwaga skupia się na Ricie Castillo, temperamentnej brunetce z bardzo bogatą garderobą. Designerskie suknie, hollywoodzkie fryzury, jaskółcze brwi i czerwona szminka czynią Ritę uosobieniem luksusowego szyku retro.

Bohaterka uwielbia czerwień symbolizującą miłość, pasję, ale też i zemstę. Chętnie sięga po monochromatyczne, zwiewne satynowe suknie lub fasony zdobione kwiecistymi printami. Symbolizują one jej status przewodniczącej klubu ogrodowego. Stylizację dopełniają buty na wysokim obcasie z odkrytymi palcami, zjawiskowa biżuteria, akcesoria, kapelusze i czarne rękawiczki.

Wszyscy święci New Jersey (2021)

Prequel Rodziny Soprano wyróżnia elegancka i stylowa garderoba bohaterów serialu. Młody Tony Soprano ubrany w dżinsową kurtkę z klasycznym kołnierzykiem i guzikami prezentuje się jednocześnie prosto i szykownie. Odzież wierzchnia ma pojemne kieszenie, a luźny krój w żaden sposób nie ogranicza swobody ruchów. Tego właśnie potrzebuje aktywny Tony. Z kolei spodnie w paski są odniesieniem do mody lat 60.

Glow (2017–2019)

Osadzona w latach 80. historia o perypetiach wrestlerek była wymarzonym projektem dla kostiumografki Beth Morgan. Na pracę nad serialowymi kostiumami poświęciła mnóstwo czasu, żeby pomimo swojej ostentacji nie odbiegały zbytnio od rzeczywistości. Inspirację do projektów czerpała z magazynu Seventeen oraz katalogów z sieci domów towarowych J.C. Penney i Sears.

Serial wcale nie skupia się na neonowych kolorach i barwnych printach, z którymi utożsamiamy lata 80. Tak naprawdę to opowieść o dziewczynach z klasy robotniczej, które starają się powiązać koniec z końcem.

Które kostiumy wywarły na was największe wrażenie? Podzielcie się wrażeniami w komentarzach.

Komentarze

Otrzymuj powiadomienia
Masz szczęście! Ten wątek jest pusty,
co oznacza, że masz prawo do pierwszego komentarza.
Śmiało!

Powiązane artykuły