10 faktów na temat pracy makijażystów filmowych, które pokazują, jak trudny jest to zawód
Podczas tworzenia filmu makijażyści mają przed sobą ważne zadanie. Za pomocą kosmetyków muszą wydobyć i pogłębić charakter bohaterów danej produkcji. To trudna i skomplikowana praca, czasem wymagająca zastosowania nietypowych technik, które zamieniają aktorów w postaci ze scenariusza.
1. Szukają informacji i starannie je analizują.
Styl makijażu jest uzależniony od fabuły i epoki, w której rozgrywa się akcja. Po ustaleniu cech osobowości danej postaci przychodzi czas na żmudne badania. Makijażyści poświęcają długie godziny na przeszukanie dostępnych źródeł, aby jak najlepiej odzwierciedlić historyczne realia.
Królowa Elżbieta I, w którą w filmie Maria, królowa Szkotów wcieliła się Margot Robbie, miała na twarzy blizny po ospie, którą przeszła w wieku 20 lat. Wizażystka Jenny Shircore nie przeoczyła tego detalu i starannie namalowała te ślady, żeby Robbie pamiętała, że je ma.
2. Próbują wszystkiego, aż osiągną idealny rezultat.
Wprawdzie wizażyści zazwyczaj wiedzą, w jakim kierunku chcą pójść, ale ich pierwotne zamierzenia nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Z tego względu muszą przeprowadzać kolejne testy, by osiągnąć możliwie najlepszy rezultat.
Zawodowa wizażystka Gigi Williams zdradziła, że na potrzeby czarno-białej produkcji Mank jej ekipa przetestowała około 300 czerwonych szminek, aż znaleźli idealny odcień.
3. Współpracują z reżyserem oświetlenia.
Operator filmowy zajmuje się prawidłowym oświetleniem i kompozycją ujęć. Podejmuje również artystyczne i techniczne decyzje mające związek z tworzeniem poszczególnych scen. Dlatego tak ważna jest jego współpraca z wizażystami, ponieważ wspólnie tworzą dzieło, które bezpośrednio wpłynie na efekt ekranowy.
4. Nawiązują szczególną więź z aktorami.
Rondi Scott to zawodowa artystka makijażu, która pracowała przy produkcji takich hitów jak Seks w wielkim mieście czy Synekdocha, Nowy Jork. W jednym z wywiadów powiedziała, że aktorów i wizażystów często łączy bliska więź.
„Najlepsze chwile mają miejsce wtedy, gdy naprawdę pomagamy rozwinąć postać poprzez realizację pomysłów aktorów oraz naszych własnych. Musimy ustalić, kim tak naprawdę jest ten bohater, jak się prezentuje i w jaki sposób o siebie dba” — zdradziła Rondi, podkreślając przy tym, jak ważne są dobre relacje z gwiazdami.
5. Czasem muszą pracować przez wiele godzin.
Była artystka makijażu Rebecca Perkins pracowała przy wielu popularnych serialach, takich jak Prawo i porządek: Sekcja specjalna czy Rockefeller Plaza 30. W jednym z wywiadów zdradziła, że podczas pracy nad kilkoma odcinkami Prawa i porządku zespół wizażystów miał nie lada problem, ponieważ akcja rozgrywała się w środku zimy, choć faktycznie było lato. Ekipa pracowała 14 godzin na planie, nieustannie donosząc aktorom zimowe ubrania. Pomimo panujących warunków udało im się sprawić, że postaci wyglądały, jakby było im zimno.
6. Przy niektórych scenach muszą wymyślać zupełnie nowe techniki makijażu.
Niektóre sceny wymagają stosowania odpowiednich produktów. Od wizażystów zależy, w jaki sposób je zastosują i jakimi sztuczkami się wspomogą, by sprostać wymaganiom.
- Kosmetyczne tatuaże: w filmie Igrzyska śmierci: Kosogłos. Część 1 artystka makijażu Ve Neill zrobiła aktorce Natalie Dormer tymczasowy tatuaż we współpracy z firmą Alchemy Studios.
- Do scen z płaczem Rondi Scott wykorzystała sztyfty mentolowe.
- Na zaczerwienione oczy Gina Bettelli poleca obrysowanie dolnej linii oka cielistą kredką. Zdradziła również starą sztuczkę telewizyjną: aby białka oczu wydawało się jaśniejsze, korzysta z granatowej kredki zamiast czarnej.
- Sceny z pocałunkami: „Szminka w odcieniu matowej czerwieni zwykle utrzymuje się najdłużej” — wyjawiła Perkins.
- Do zmywania makijażu Perkins poleca również krem do golenia, ponieważ usuwa plamy ze sztucznej krwi oraz ślady czerwonej szminki.
7. Wczuwają się w postać, której nakładają makijaż.
Wizażysta Daniel Parker pracował przy netflixowym hicie Gambit królowej. Jak mówił, samo wertowanie fotografii czy oglądanie starych filmów w poszukiwaniu idealnego wyglądu głównej postaci zajęło mu wiele miesięcy: „Przede wszystkim przeczytałem scenariusz. Dzięki temu miałem już wizję, którą chciałem zrealizować”.
Oryginalny makijaż bohaterki w 6. odcinku był inspirowany legendarną piosenkarką z lat 60. Mariską Veres.
8. Potrafią zmienić wiek postaci makijażem.
Często kolejność kręcenia scen nie odpowiada chronologicznemu porządkowi fabuły. Wizażyści muszą się nieźle nagimnastykować zwłaszcza w sytuacji, gdy dana postać jest pokazana w różnych okresach życia.
Daniel Parker wyjawił, że w Gambicie królowej wykorzystywał najróżniejsze techniki makijażu, by oddać zmieniający się wiek głównej bohaterki. „Jako młoda dziewczyna musiała wyglądać tak, jakby się nie malowała. Ale żeby osiągnąć taki efekt, musieliśmy użyć makijażu. Gdy pracujemy z daną opowieścią, make up nierzadko pomaga przybliżyć jej szczegóły” — mówił.
9. Tworzą kreacje, które wcześniej uważali za niemożliwe.
Tsuji Kazuhiro to hollywoodzki wizażysta, który pracował przy filmie Looper — Pętla czasu. Był bliski rezygnacji, gdyż uznał, że został zatrudniony do wykonania niemożliwego. Podjął jednak to wyzwanie i udało mu się sprostać wymaganiom.
„Gdy usłyszałem, co dokładnie miałem zrobić, powiedziałem, że nie ma na to szans. Proporcje twarzy dwojga ludzi za bardzo się od siebie różnią, a rozpisano sceny z bliskimi ujęciami. Uważam, że ten film jest godny podziwu” — powiedział Kazuhiro.
10. Nie boją się przełamywania konwencjonalnych zasad makijażu.
Brytyjska artystka makijażu Nadia Stacey zasłynęła ze swojej fenomenalnej pracy przy filmie Cruella z 2021 roku. W jednym z wywiadów wyjawiła sekretną sztuczkę, dzięki której zyskała rozgłos: „Jeśli chcesz łamać zasady, najpierw musisz je poznać. Tak właśnie zrobiłam”.
Jak sądzicie, w którym filmie praca wizażystów zasługuje na szczególne uznanie? Gdybyście mieli okazję wcielić się w jedną z postaci fikcyjnych, kogo byście wybrali?