12 sekretów z planu filmowego skrzętnie skrywanych przez reżyserów
Aktorzy, reżyserzy, operatorzy i twórcy efektów specjalnych dają z siebie wszystko i robią naprawdę dużo, żeby stworzyć arcydzieło zgodne z oczekiwaniami. Najtrudniej ma przy tym reżyser, który obserwuje cały proces i wszystkie jego elementy — również te nieciekawe — z drugiej strony kamery.
Ekipa Jasnej Strony odkryła 12 interesujących sekretów, które twórcy filmowych przebojów skrzętnie ukryli przed okiem widza. A bonus na końcu artykułu ujawni, jak wyglądają prace na planie kontynuacji pewnego kultowego filmu.
Tak wyglądał lot Gal Gadot w Wonder Woman podczas zdjęć.
Twórcy efektów specjalnych odwalili kawał dobrej roboty, żeby efekty CGI w filmie Wonder Woman były barwne i profesjonalne. Oprócz dodania chmur w tle, wygładzili włosy bohaterki, rozświetlili jej skórę i rozjaśnili cienie pod oczami.
Bliźniacy z Truman Show to tak naprawdę ochroniarze.
Zabawnych bliźniaków z Truman Show zagrali Don i Ron Taylor, policjanci zatrudnieni na planie jako ochroniarze. Reżyser filmu Peter Weir widział, jak przyjaźni są w stosunku do aktorów i całej ekipy, dlatego zaproponował im role w produkcji.
Scorsese zaprosił na plan prawdziwego gangstera.
W filmie Chłopcy z ferajny w jednej ze scen pojawia się Gruby Andy. W postać tę wcielił się detektyw służący w nowojorskiej policji, Louis Eppolito. Kilka lat po premierze filmu okazało się, że Eppolito nie był tylko stróżem porządku publicznego. W 2006 roku został skazany na dożywocie za poważne przestępstwa i udział w zorganizowanej grupie przestępczej.
Co oznacza symbol na krawacie Walta Disneya?
W filmie biograficznym Ratując pana Banksa (2013) Tom Hanks nosi taki sam krawat, jaki nosił sam Walt Disney. Widoczny na nim symbol to logo rancza „Smoke Tree Ranch” w kalifornijskim Palm Springs, gdzie Walt Disney spędzał wakacje z rodziną.
Napisy końcowe do filmu Naga broń: Z akt wydziału specjalnego są inne niż zwykle.
W napisach końcowych do filmu Naga broń: Z akt wydziału specjalnego (1988) aktorzy, którzy wypowiedzieli w filmie tylko jedno zdanie, zostali wymienieni wraz z cytatem, a nie imieniem postaci. Umożliwia to zidentyfikowanie aktorów w scenach zbiorowych.
Reżyser Garry Marshall chętnie współpracuje z tymi samymi aktorami, nawet jeśli pojawiają się w niewielkich rolach.
Najuważniejsi widzowie zwrócili uwagę na to, że Garry Marshall zaprasza do współpracy tych samych aktorów. Dotyczy to również niewielkich ról.
Na przykład w Pamiętniku księżniczki (2001) podczas przyjęcia Mia tłucze kieliszek, a kelner zapewnia ją, że ciągle się to zdarza. W filmie Pretty Woman (1990) kelner grany przez tego samego aktora mówi to samo do Vivian, po tym jak wyrzuca ona w powietrze ślimaka.
Kultowy taniec Jokera został zaimprowizowany.
Kultowa scena tańca Jokera w łazience została zaimprowizowana przez Joaquina Phoenixa. Według reżysera Arthur miał tylko spojrzeć w lustro i spokojnie przemyśleć swoje działania. Po usłyszeniu przewidzianej do tej sceny muzyki Phoenix uznał jednak, że dobrze wyglądałby przy niej taniec. Ostatecznie to jego wersja sceny trafiła do filmu.
Portret w Na noże zmienia się pod koniec filmu.
W komedii kryminalnej Na noże (2019) portret Harlana Thrombeya, granego przez Christophera Plummera, zmienia się pod koniec historii. Po rozwiązaniu zagadki jego spokojny wyraz twarzy zmienia się w uśmiech zadowolenia.
Kompozytor muzyki do Truman Show pojawia się w kadrze.
Mężczyzna grający na fortepianie w czasie, gdy Truman śpi, to kompozytor Phillip Glass. Skomponował on część utworów do filmu, w tym ten, który gra.
Podczas kręcenia filmu Saga Zmierzch: Zaćmienie grający Jacoba aktor Taylor Lautner wyglądał raczej jak nurek niż wilk.
Tak wyglądał Taylor Lautner, kiedy grał wilkołaka. Większość pracy musiała tu wykonać ekipa od efektów specjalnych, ale nie można zapomnieć, że aktor miał na sobie specjalny kostium umożliwiający zarejestrowanie charakterystycznych zwierzęcych ruchów.
Trzeba jednak przyznać, że Lautner wyglądał dość komicznie, czym na pewno poprawiał nastrój pozostałym członkom ekipy filmowej.
Trzeba było od nowa nakręcić scenę z powodu zbyt dużej muskulatury Dwayne’a Johnsona.
Dwayne Johnsonm czyli The Rock, wspomniał nietypową sytuację, jaka miała miejsce na planie filmu Czerwona nota. Na potrzeby sceny pościgu samochodowego zostało zakupione i sprowadzone na plan luksusowe sportowe auto. Okazało się jednak, że Johnson jest za duży i się w nim nie mieści. Na początku ekipa uznała, że The Rock żartuje.
Ostatecznie reżyser musiał jednak zmienić całą scenę ze względu na aktora. Muskulatura uniemożliwiała mu wejście do samochodu. W końcu twórcom udało się jednak rozwiązać problem w kreatywny sposób i nakręcić scenę.
Koń Mulan nie był prawdziwy.
Owszem, właśnie tak wyglądał koń, na którym jeździła Mulan w ostatniej adaptacji jej przygód. Dzięki technologii komputerowej w filmie prezentował się zdecydowanie lepiej.
Bonus: Tak wygląda Kate Winslet na planie Avatar 2 przed nałożeniem efektów komputerowych.
Nadal nie wiemy, jaką rolę odegra Kate Winslet w nowym Avatarze. W internecie krążą już jednak zdjęcia z planu kontynuacji kultowego filmu. Wiadomo, że w ramach przygotowania do roli aktorka uczy się nurkowania na wstrzymanym oddechu.
Czy udało wam się zauważyć w filmach jakieś szczegóły, które twórcy próbowali ukryć?