Jak naprawdę wyglądały kobiety, które zostały uwiecznione na obrazach wielkich artystów?
Wygląd wielu muz malarzy znamy jedynie z ich portretów. Często artyści, tworząc obrazy, opierają się na własnej wizji, więc przedstawione wizerunki mogą bardzo różnić się od „oryginału”. Postanowiliśmy znaleźć zdjęcia słynnych modelek i dowiedzieć się, jak naprawdę wyglądały.
Kee Vos-Striker
Przez długi czas uważano, że młoda kobieta przedstawiona na płótnie Wspomnienia z ogrodu w Etten to siostra artysty Willemina. Jednak jeden z badaczy zasugerował, że Van Gogh w rzeczywistości namalował swoją kuzynkę Kee, w której był wówczas zakochany.
Van Gogh zabiegał o względy młodej damy i w końcu odważył się jej oświadczyć, na co Kee odpowiedziała słynnym zwrotem: „Nie! Nie ma mowy! Nigdy!”. Po tym incydencie wyjechała i nigdy więcej nie spotkała malarza.
Lise Tréhot
Lise Tréhot była ulubioną modelką Renoira przez sześć lat i pojawiła się na wielu płótnach artysty. Niewiele wiadomo o prawdziwej naturze ich związku, ale krążyły plotki, że urodziła Renoirowi dwójkę dzieci.
Ich twórczy związek zakończył się niespodziewanie. Dwa lata po narodzinach najmłodszej córki Lise nagle przestała pozować artyście i do końca swoich dni nie spotykała się z nim i nie rozmawiała. Renoir nie wspominał również o niej ani w wywiadach, ani w swoich wspomnieniach.
Eva Gonzales
Eva Gonzales była jedyną oficjalną uczennicą Edouarda Maneta. Dziewczyna zaczęła pobierać lekcje od słynnego malarza, gdy ten nie był zbyt popularny. Ostatnie obrazy mistrza wywołały lawinę krytyki, a on sam zamknął się w sobie. Jednak praca z Evą wyrwała Maneta z tego stanu.
Méry Laurent
Méry Laurent była damą półświatka i muzą wielkich mistrzów. Urodziła się w biednej rodzinie: jej matka była praczką, a Mary nigdy nie poznała swojego ojca. W wieku 16 lat Laurent udało się uciec do Paryża, gdzie zaczęła grać na scenie teatralnej. Wkrótce poznała bogatego dentystę Thomasa Evansa, który zaczął ją wspierać.
To właśnie fundusze Evansa pomogły Laurent otworzyć jej słynny salon, w którym spotykali się pisarze, artyści i inni kreatywni ludzie. W różnych okresach jej kochankami byli François Coppet, Stéphane Mallarmé i Édouard Manet. Laurent często pozowała dla tego ostatniego.
Émilie Ambre
Émilie Ambre wykonywała główne role sopranowe na scenie operowej. Przez pewien czas była kochanką króla Holandii. Jej głos był podziwiany przez wielu współczesnych, ale teraz jest znana nie jako śpiewaczka, ale jako kobieta przedstawiona na słynnym portrecie Carmen artysty Edouarda Maneta.
Aline Charigot
Aline poznała Renoira, gdy miała 20 lat, a on prawie 40. Wkrótce dziewczyna zgodziła się pozować artyście. Po długim romansie i narodzinach pierwszego syna para wzięła ślub. To właśnie Aline wspierała Renoira, gdy ten z biegiem lat zachorował na reumatoidalne zapalenie stawów.
Wally Neuzil
Wally była kochanką i modelką Egona Schiele przez cztery lata, dopóki artysta nie zdecydował się na korzystne finansowo małżeństwo. Co prawda Schiele nie planował zrywać relacji ze swoją kochanką i nawet zaproponował jej wspólny wyjazd na wakacje, na co dziewczyna odpowiedziała stanowczą odmową. Po rozstaniu Wally i Egon nigdy więcej się nie zobaczyli, a dwa lata później dziewczyna zmarła na szkarlatynę.
Alexa Wilding
Alexa Wilding była jedną z ulubionych modelek słynnego malarza prerafaelity Dantego Rossettiego i zainspirowała wiele jego obrazów. Niestety, zbyt mało faktów z biografii tej piękności dotarło do naszych czasów.
Po prostu, w przeciwieństwie do innych modelek, Alexę i Rossettiego łączyły jedynie relacje biznesowe i przyjacielskie, nigdy nie byli w romantycznym związku. W tym przypadku artysta wspierał modelkę finansowo nawet po tym, jak przestała mu pozować.
Effie Gray
Effie zakochała się w artyście Millaisie, gdy ten malował portret jej męża Johna Ruskina. Małżeństwo kobiety było nieudane, więc pewnego dnia powiedziała Ruskinowi, że chce odwiedzić swoją rodzinę. Gdy już znalazła się pod dachem rodziców, Effie wysłała mężowi obrączkę wraz z wiadomością, że wnosi o rozwód. Małżeństwo zostało wkrótce rozwiązane, a rok później Effie i Millais pobrali się. Historia tego słynnego trójkąta miłosnego stała się podstawą kilku sztuk teatralnych, filmów i opery.
Friederike Beer-Monti
Dziewczyna urodziła się w zamożnej rodzinie i od najmłodszych lat lubiła sztukę. W wieku 23 lat wyruszyła w podróż dookoła świata ze swoim kochankiem, artystą Hansem Behlerem, choć rodzice młodych ludzi byli przeciwni ich romansowi.
Kiedy Hans chciał sprawić swojej dziewczynie przyjemność specjalnym prezentem, planując kupić dla niej naszyjnik z pereł, Friederike stwierdziła, że wolałaby otrzymać swój portret wykonany przez Gustava Klimta. Wielki artysta początkowo stanowczo odmówił namalowania Friederike, ale później się zgodził. W latach trzydziestych Friederike przeprowadziła się do Ameryki, gdzie najpierw pracowała w galerii sztuki, a później została jej menadżerem.
Mary Cassatt
Mary Cassatt nazywana jest jedną z trzech wielkich dam impresjonizmu. Od dzieciństwa marzyła o zostaniu profesjonalną artystką i w wieku 22 lat przeniosła się do Paryża, aby studiować malarstwo. Pewnego dnia Mary zobaczyła w witrynie sklepowej obraz Edgara Degasa i to zmieniło całe jej życie. Wkrótce artyści zaprzyjaźnili się, połączyły ich wspólne zainteresowania i współpracowali przez długi czas. Mary nie tylko malowała obrazy, ale także była modelką dla Degasa.
Gertrude Vernon
Gertrude Vernon pochodziła z arystokratycznej rodziny i w 1889 roku została żoną lorda Agnew of Lochnau. Kilka lat później dama zdecydowała się zamówić swój portret u słynnego artysty Johna Singera Sargenta. Obraz zyskał niespotykaną popularność, co podniosło prestiż Gertrudy w oczach społeczeństwa.
Suzanne Hoschedé
Suzanne była pasierbicą artysty i często pojawiała się na jego płótnach. Gdy ulubiona modelka Claude’a Moneta postanowiła wyjść za mąż, malarz zaprotestował. Szybko jednak zmienił zdanie, gdy dowiedział się, że wybranek dziewczyny, malarz Theodore Butler, pochodzi z dość zamożnej rodziny.
Adele Meyer
Bogactwo jej męża pozwoliło Adele Meyer wejść do arystokratycznych kręgów, ale nie chciała poświęcać całego swojego czasu na życie towarzyskie. Wraz z mężem kobieta kolekcjonowała dzieła sztuki i wspierała talenty. Ponadto Adele aktywnie uczestniczyła w działalności charytatywnej i walczyła o prawa kobiet. W 1897 r. wystawiono jej portret namalowany przez Johna Sargenta, na którym jest przedstawiona jako wytworna dama i dusza towarzystwa.
Berthe Morisot
Édouard Manet często malował Berthe, dopóki nie poślubiła jego brata. Krążyły pogłoski, że Morisot i Manet starannie ukrywali swoją wzajemną miłość, choć nie ma na to dowodów. Wiadomo jedynie, że słynna artystka była dobrą przyjaciółką Maneta przez wiele lat i często ze sobą korespondowali.
Élisabeth Greffulhe
Córka księcia Chimay, Élisabeth Greffulhe, była królową jednego z najmodniejszych paryskich salonów. Jej urodę i przenikliwą inteligencję podziwiało wiele znanych osobistości. Elizabeth była zagorzałą fanką muzyki: zorganizowała wiele słynnych koncertów i wspierała młode talenty. Często pozowała artystom i fotografom.
Alma Mahler-Werfel
Mahler była prawdziwą femme fatale i zmieniała mężczyzn jak rękawiczki. Burzliwy romans Almy i Oskara Kokoschki trwał dwa lata, a artysta zadedykował jej nawet jeden ze swoich najsłynniejszych obrazów. Kobieta zdecydowała się jednak zerwać związek, twierdząc, że boi się zbytnio zaangażować. Później Mahler jeszcze dwukrotnie wyszła za mąż. Kokoschka kochał ją do końca swoich dni.
W tym artykule porównaliśmy portrety i zdjęcia słynnych kobiet z XIX wieku. Różnica jest czasami zadziwiająca!