8 sekretów kryjących się za słynnymi obrazami
Słynne arcydzieła mogą kryć w sobie znacznie więcej, niż wydaje się na pierwszy rzut oka. W warstwach farby ukryte są sekretne symbole i tajemnicze szczegóły, które oczywiście tylko podsycają nasze zainteresowanie danym dziełem. Mistrzowie z przeszłości często zostawiali w swoich obrazach wiadomości dla uważnych odbiorców lub celowo ukrywali jakieś ważne elementy. A czasami pod jednym obrazem kryje się zupełnie inny!
Mona Lisa — Leonardo da Vinci
Arcydzieło Leonarda da Vinci było oglądane w muzeum przez ogromną liczbę osób. Ale dopiero po zbadaniu powiększonego obrazu Mona Lisy w wysokiej rozdzielczości naukowcy odkryli coś niezwykłego w jej oczach — kod liter i cyfr. Symbole nie są widoczne gołym okiem, ale po powiększeniu można je wyraźnie dostrzec.
Chociaż ich dokładne znaczenie jest trudne do odgadnięcia ze względu na wiek obrazu, ukryte symbole w lewym oku Mony Lisy wydają się być kombinacją liter i cyfr, podczas gdy prawe oko zawiera litery LV, które według naukowców reprezentują inicjały Leonarda da Vinci.
Portret Charlotte Duval d’Aigne — Marie-Denise Villiers
Muzeum Miasta Nowy Jork nabyło ten portret młodej kobiety w 1917 roku. Uważano, że został on namalowany przez słynnego francuskiego artystę Jacquesa-Louisa Davida, a krytycy bardzo chwalili jego dzieło. Jednak kilka dekad później badacze zakwestionowali fakt, że obraz wyszedł spod pędzla Davida — rzekomo został namalowany przez jego ucznia. Po tym odkryciu krytycy nagle zaczęli znajdować wady portretu: „Chociaż obraz jest niezwykle atrakcyjny jako dzieło tamtych czasów, ma pewne wady, na które nie pozwoliłby sobie artysta kalibru Davida”.
Pół wieku później artystka Marie-Denise Villiers została uznana za autorkę obrazu. Opiekunka, która jej pozowała, chciała kiedyś zostać profesjonalną artystką, ale zamiast tego zdecydowała się porzucić sztukę, gdy wyszła za mąż.
Taras kawiarni w nocy — Vincent Van Gogh
Istnieje ciekawa teoria dotycząca słynnego dzieła Van Gogha Taras kawiarni w nocy. Niektórzy sugerują, że obraz mógł być wzorowany na Ostatniej wieczerzy Leonarda da Vinci. Przywodzić ją na myśl może na przykład kelner w bieli serwujący jedzenie i ludzie skupieni wokół niego. Hipoteza ta nie jest jednak powszechnie uznawana wśród historyków sztuki.
Pijana dziewczyna śpiąca przy stole — Jan Vermeer
Pijana dziewczyna śpiąca przy stole Vermeera to przykład pomysłowej kompozycji w scenie rodzajowej. Jednak nie wszystko jest tu takie proste, jak się zdaje: badanie rentgenowskie wykazało, że Vermeer pierwotnie zamierzał stworzyć zupełnie inne tło obrazu. Tak więc za plecami dziewczyny miał stać mężczyzna, a w drzwiach miał siedzieć pies. Ostatecznie jednak zarówno mężczyzna, jak i pies zostali zastąpieni przez lustro na przeciwległej ścianie i krzesło ustawione pod kątem.
Zamykające się drzwi — Anna Alma-Tadema
Anna Alma-Tadema była najmłodszą córką słynnego holenderskiego malarza Lawrence’a Alma-Tadema i zdecydowanie odziedziczyła jego talent. Szczegółowość obrazu pozwala nie tylko poczuć, jakby się tam było i dostrzec wszystkiego szczegóły pokoju, ale także w pełni zatopić się w jego atmosferze.
Na przykład fioletowy atrament na biurku kojarzy się ze skromnością i pokorą, a anemony symbolizują ulotną miłość i samotność. Dziewczyna w centrum obrazu nerwowo pociera korale. Wyraz jej twarzy jest intrygujący — co tak poruszyło tę piękność? Powód nie jest oczywisty. Ale jeden szczegół ciekawi jeszcze bardziej — jeśli przyjrzysz się uważnie, zobaczysz rękę niewidocznej postaci wystającą zza drzwi. Najbardziej racjonalnym wyjaśnieniem jest to, że ręka należy do mężczyzny, który właśnie opuścił pokój i zamyka za sobą drzwi, sugerując koniec romansu.
Łan trawy — Vincent van Gogh
Vincent van Gogh był bardzo biedny i często wykorzystywał swoje płótna ponownie. Obraz Patch of grass przedstawia zbliżenie na pole. Artysta namalował każde pojedyncze źdźbło trawy i kwiat, przedstawiając je bardzo szczegółowo w jasnej i kolorowej palecie.
Dzięki promieniom rentgenowskim naukowcy odkryli nieznany wcześniej portret Van Gogha ukryty za tym idyllicznym obrazem. Portret przedstawia kobietę w czepku. Silny kontrast między ponurymi kolorami tego obrazu a jasną, wesołą paletą górnej warstwy jest naprawdę niezwykły.
Szczygieł — Carel Fabritius
Szczygieł powstał w XVII wieku i zaginął na ponad dwa stulecia po śmierci artysty, zanim został ponownie odkryty w Brukseli. Drewniany panel, na którym namalowany jest ptak, jest nietypowo gruby jak na mały obraz i wskazuje, że mógł być wcześniej częścią większego kawałka drewna, takiego jak ościeżnica drzwi lub okna — daje to złudzenie, że ptak jest prawdziwy.
Podczas renowacji odkryto, że na powierzchni obrazu znajduje się wiele małych wgnieceń, które powstały, gdy farba nie wyschła całkowicie — w przeciwnym razie pojawiłyby się pęknięcia. Według jednej z wersji uszkodzenia zostały spowodowane wybuchem składu prochu w Delft, podczas którego zginął Carel Fabritius.
Portret kobiety — Edgar Degas
Australijscy naukowcy wykorzystali promieniowanie rentgenowskie, aby odkryć jeszcze jedną twarz ukrytą pod kobiecym portretem spod pędzla francuskiego impresjonisty Edgara Degasa.
Od dawna było wiadomo, że Portret kobiety ma pod spodem ukryty inny obraz, ale szczegóły zawsze pozostawały tajemnicą. Teraz jednak badacze byli w stanie lepiej przyjrzeć się drugiej warstwie i zgadli, kim była schowana kobieta — to francuska modelka Emma Daubigny, którą Degas podobno darzył szczególną sympatią.
A oto 9 kolejnych szczegółów ukrytych w słynnych obrazach, o których nie wiedzą nawet eksperci sztuki.