14 kostiumów filmowych, które są istotne w kontekście interpretacji dzieła

Filmy
2 lata temu

Ubrania postaci filmowych są ważnymi elementami kinowych dzieł, a jednak wielu widzów nie przywiązuje do nich należytej wagi. Projektanci kostiumów skrywają w swoich kreacjach tajemnice, które pomagają nam lepiej zrozumieć fabułę i dowiedzieć się więcej o bohaterach.

Ekipa Jasnej Strony przygotowała dla was listę filmowych kostiumów, które niosą ważne przesłanie.

1. Titanic

Według projektantki Deborah Lynn Scott kolory sukienek głównej bohaterki miały przybliżyć widzom prawdziwe cechy postaci Rose: w głębi duszy była zaciekłą kobietą. Jasnoczerwona kreacja z czarną koronką ukazuje jej silny charakter, który jest jednak zamknięty w społecznych konwenansach. Rose ma na sobie tę samą sukienkę na początku i na końcu filmu, ale w innym kolorze.

W końcowej scenie bohaterka nosi białą kreację. Ta barwa sugeruje, że nie ma już przeszkód dla rozkwitu miłości między Jackiem i Rose.

2. Małe kobietki

Przez cały film Laurie i Jo noszą te same kamizelki. Ma to pokazywać, że łączy ich szczególna więź.

Jacqueline Durran, projektantka kostiumów do filmu, we współpracy z aktorką Saoirse Ronan przygotowały specjalny strój dla Jo. Kiedy dziewczyna pisze powieść, zawsze nosi zieloną marynarkę, podkreślającą siłę jej ducha.

3. Kształt wody

Na początku filmu Elisa jest niewidzialną kobietą, która z nikim nie rozmawia i nosi wyblakłe ubrania. Można odnieść wrażenie, że nawet nie potrafiłaby się z nikim porozumieć. Aż w pewnym momencie spotyka swoją miłość. Zakochuje się w stworzeniu, a uczucie diametralnie zmienia milczącą dozorczynię. Elisa zaczyna nosić czerwone ubrania, które podkreślają jej namiętną naturę.

4. 500 dni miłości

Już na samym początku filmu, gdy oglądamy urywki z dzieciństwa Toma i Summer, nasuwają się pewne skojarzenia — bohater jest brązowy, a bohaterka niebieska. Kiedy Summer staje się częścią życia Toma, wokół niego pojawia się dużo błękitu. Choćby w scenie, w której radośnie tańczy, jest otoczony ludźmi ubranymi na niebiesko. W tamtej chwili Tom myśli o swojej miłości.

5. Aladyn

Księżniczka Jasmine pokazuje się w wielu różnych jasnych kreacjach, które sporo mówią nam o niej jako o bohaterce. Klasyczna turkusowa suknia księżniczki jest ozdobiona koralikami, a welon nie bez powodu ma na sobie motyw pawia. To metafora: paw uwięziony w królewskim ogrodzie chce być wolny, dokładnie tak jak księżniczka.

Widzowie dowiadują się również więcej o matce księżniczki. Jasmine nosi ubrania, które sprawiają, że wygląda zupełnie inaczej niż otaczający ją ludzie. Jej jasnoróżowy strój nawiązuje do kultury krajów Azji Południowej, skąd pochodzi.

Pomimo ogromnej liczby najróżniejszych strojów projektant Michael Wilkinson zadbał o to, aby bohaterka zawsze miała na sobie turkus, który widzowie kojarzą z tą księżniczką.

6. Czarownica 2

Królowa Ingrith to wcielenie zła. Jednak projektantka kostiumów Ellen Mirojnick nie podkreśliła tego kolorami, jako że bohaterka zawsze nosi jasne ubrania. Szczegóły jej osobowości są komunikowane za pomocą biżuterii. Przykładowo, kiedy pojawia się na ekranie po raz pierwszy, ma na sobie białą sukienkę i wiele naszyjników z pereł. Te szczegóły garderoby ukazują obsesję bohaterki na punkcie władzy i pieniędzy.

7. Żelazna Dama

Meryl Streep, wcielająca się w Margaret Thatcher, nosi elegancki dwuczęściowy garnitur, perły i bluzkę z kokardą, kiedy musi zademonstrować swoją siłę i stabilną pozycję w społeczeństwie. Co ciekawe, w najważniejszych momentach efekt ten jest wzmocniony niebieską barwą — ulubionym kolorem postaci.

Kiedy Thatcher musi opuścić stanowisko premiera, po raz pierwszy ma na sobie czerwony garnitur. Z jednej strony jest to jej sposób na pokazanie siły własnego charakteru oraz gotowość do dalszej walki, natomiast z drugiej oznacza to, że nie jest już w stanie kontrolować sytuacji.

8. Upiór w operze

Na początku filmu Christine jest ubrana jak wszystkie inne tancerki. Ma na sobie kremowy top wzbogacony złotymi detalami. Częściowa nagość nie sprawia, że ​​postać jest bardziej wyjątkowa niż inne dziewczyny.

Christine przechodzi jednak metamorfozę. Nowe ubrania mniej eksponują jej ciało, a mimo to przyciągają uwagę wszystkich ludzi na widowni. Rewolucja w garderobie bohaterki pokazuje, że zmienia się jej status w grupie aktorskiej. Teraz jest nie tylko jedną z tancerek, ale też gwiazdą.

9. Zmierzch

Stephenie Meyer, autorka sagi Zmierzch, nie mówi nic o herbie rodziny Cullenów, jednak twórcy filmu postanowili wzbogacić wygląd wampirów o kilka elementów, aby pokazać, że rodzina zajmuje w ich życiu bardzo ważne miejsce. Emmett, Jasper i Edward noszą skórzane bransoletki z herbem na swoich prawych nadgarstkach. Rosalie woli duży wisiorek, a Alice ma na sobie naszyjnik. Carlisle nosi srebrny pierścionek z grawerunkiem na lewej ręce, z kolei Esme — srebrną bransoletkę.

10. Juno

Ubrania w paski bohaterów to dość popularny chwyt filmowy. Bardzo często służą do pokazania, jak dana postać różni się od innych lub jak bardzo jest infantylna. Weźmy na przykład Juno, która uwielbia rzeczy w paski. Podkreślają figlarną osobowość dziewczyny oraz jej niezwykły styl i gust muzyczny.

11. Służące

Służba w filmie nosi nudne mundury pięć dni w tygodniu, a także nie może nosić kolczyków. Dla ich panów wszystkie służące są takie same, ale kiedy idą do kościoła lub mają czas wolny, widzimy je takimi, jakimi są naprawdę.

12. Mamma Mia! Here We Go Again

Aby pokazać szczególną więź między Sophie i Donną, projektantka kostiumów Michele Clapton użyła symbolu motyla. W dzieciństwie Donna nosiła wisiorek w kształcie motyla, a Sophie przychodzi do kościoła w sukience w motyle. Sukienka córki nawiązuje w ten sposób do młodości jej matki.

13. Na noże

Ransom to bogaty i zepsuty mężczyzna, który nie dba nawet o własne ubrania. Są w bardzo złym stanie: jego beżowy sweter ma dziury, a kołnierzyk i mankiety też nie wyglądają zbyt schludnie. To jeden ze sposobów zakomunikowania widzowi, że Ransom nie szanuje pieniędzy ani ludzi, którzy mu je zapewniają, czyli swojej rodziny.

14. Grand Budapest Hotel

Garderoba Madame Céline Villeneuve Desgoffe und Taxis to celowa mieszanka różnych okresów historycznych. Jej czerwony płaszcz i kapelusz pochodzą z lat 20., sukienka z lat 30., a fryzura nawiązuje do stylu belle époque. Ta stylistyczna mozaika sugeruje, że Madame D. nie może zostawić swojej przeszłości za sobą, a także, że jest nieco szalona.

Jakie inne ciekawe szczegóły zauważyliście w strojach postaci? Podzielcie się swoimi odkryciami w komentarzach!

Zobacz, kto jest autorem zdjęcia Titanic / Paramount Pictures

Komentarze

Otrzymuj powiadomienia
Masz szczęście! Ten wątek jest pusty,
co oznacza, że masz prawo do pierwszego komentarza.
Śmiało!

Powiązane artykuły