Jak wyglądałyby stroje 10 księżniczek Disneya, gdyby były one postaciami historycznymi

Sztuka
rok temu

Na myśl o księżniczkach Disneya do głowy od razu przychodzą nam ich charakterystyczne stroje. Przywykliśmy już do widoku Belli, tańczącej z Bestią w żółtej balowej sukni, choć w rzeczywistości to, co w widzimy na ekranie, nie ma nic wspólnego z modą z XVIII wieku. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać sztuczną inteligencję, żeby zaprojektowała autentyczne kostiumy dla naszych ulubionych księżniczek. A oto efekty naszej pracy.

1. Królewna Śnieżka i niemiecka moda z XVI wieku

Premiera filmu animowanego Disneya miała miejsce w 1937 roku. Jedną z inspiracji dla baśni o królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach była postać Małgorzaty von Waldeck — niemieckiej księżnej urodzonej w 1533 roku. Możemy więc zakładać, że akcja filmu rozgrywa się właśnie w tym okresie.

Wizja animatorów ze studia Disneya nie pokrywa się jednak z tym, co w XVI wieku królowało w modzie. Kobiety nosiły wówczas bardziej misternie zdobione stroje. Składały się one ze spódnicy i gorsetu, najczęściej zszytych razem. Na wierzch wkładano tunikę, a pod spód lnianą podkoszulkę. Rękawy też wyglądały inaczej. Zwykle były bufiaste i długie, choć na początku stulecia królowały stroje o wąskich rękawach.

2. Aurora i francuska moda z XIV wieku

Autorem najbardziej znanej wersji opowieści o śpiącej królewnie jest Charles Perrault. Ukazała się ona w roku 1697 w zbiorze baśni zatytułowanym Histoires ou contes du temps passé (Historie albo baśnie z dawnych czasów), nam znanym jako Bajki Babci Gąski. Zawiązki tej historii pojawiły się jednak już kilkaset lat wcześniej w dziele Perceforest, spisanym w latach 1330-1344. Można zatem uznać, że główna bohaterka żyła mniej więcej w tym okresie.

W ówczesnych czasach kobiety nosiły suknie raczej przylegające do ciała. Nie chciały też poszerzać bioder szerokimi spódnicami, dlatego krawcowe z tamtej epoki starały się w miarę możliwości unikać dodawania niepotrzebnej objętości tej części sylwetki. Formalne stroje zdobiono długimi trenami. Ponadto powszechne było zakładanie na wierzch peleryny.

3. Kopciuszek i niemiecka moda z XIX wieku

Najbardziej znana wersja tej opowieści pojawiła się w słynnym zbiorze baśni autorstwa braci Grimm, który ukazał się w 1822 roku. Natomiast pierwszych motywów tej historii doszukiwać się można w dziełach powstałych już w okresie od VII wieku p.n.e. do I wieku n.e.

A ponieważ Kopciuszek zasłynął dzięki niemieckim bajkopisarzom, porównamy ubiór głównej bohaterki do trendów panujących w Niemczech w XIX wieku. W tym czasie modne stawały się ekstrawaganckie i okazałe suknie, a tendencja ta utrzymywała się aż do końca epoki romantyzmu.

4. Dżasmina i moda na Bliskim Wschodzie

Historia o Aladynie jest jedną z najbardziej znanych opowieści z Księgi tysiąca i jednej nocy. Z pierwszych wersów baśni dowiadujemy się, że rzecz dzieje się „w jednym z większych miast w Chinach”. W dalszej części opowieści miejsce to nie jest wspominane, natomiast niektóre elementy wskazywać mogą na to, że historia o Aladynie rozgrywa się gdzieś na terenie starożytnego Bliskiego Wschodu.

Warto dodać, że autorem tej opowieści jest syryjski pisarz Hanna Diyab, a w starożytnym języku arabskim termin „Chiny” był używany w odniesieniu do odległych i egzotycznych krain. A zatem, żeby nie odbiegać od prawdy historycznej, porównamy kostium Dżasminy do tradycyjnego ubioru, który w dawnych czasach przywdziewały kobiety na Bliskim Wschodzie.

Strój noszony w tym regionie niewiele się zmienił na przestrzeni lat, ponieważ jego cel pozostał ten sam: ochrona przed trudnym klimatem i piaskiem. W związku z tym różnice między modą panującą w różnych krajach również są dość subtelne.

Podstawowy ubiór obejmował koszulę z rękawami, luźne spodnie i tunikę. Na wierzch wkładano tak zwaną dżellabę — suknię z długimi rękawami i z rozcięciami po bokach. Ubrania były najczęściej kremowe i wyszywane kolorowymi tkaninami.

5. Tiana i amerykańska moda z 1926 roku

Oryginalna opowieść to niemieckie opowiadanie spod pióra braci Grimm, opublikowane w 1812 roku. Pisarze pomysł zaczerpnęli z ludowych podań. Animowana adaptacja Disneya z 2009 roku jest jednak szczególnym przypadkiem, ponieważ została ona luźno oparta na powieści z 2002 autorstwa E. D. Bakera pt. The Frog Princess.

Jako że historia ta odbiega znacząco od oryginalnej opowieści, opiszemy strój Tiany tak, jak powinien wyglądać w czasach, w których Disney osadził tę opowieść, czyli w latach 20. XX wieku w Stanach Zjednoczonych.

Ówczesna moda przeszła istną rewolucję. Zaczęto stawiać na wolność i swobodę. W związku z tym panie nosiły luźne kreacje z nisko zaznaczoną talią. Stroje praktycznie nie podkreślały sylwetki i sięgały prawie do kostek, a czasem do kolan.

6. Bella i francuska moda z XVIII wieku

Jedna z najsłynniejszych klasycznych animacji Disneya opiera się na historii z 1740 roku zatytułowanej La Belle et la Bête autorstwa francuskiej powieściopisarki Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve. Wygląda na to, że historia rozgrywa się w tym samym okresie, w którym została napisana. A jeśli tak, to zgodnie z francuską modą XVIII wieku Bella powinna była mieć zupełnie inną suknię.

Typowe dla ówczesnych strojów były dopasowane gorsety. Miały one kwadratowy dekolt, duże kokardy ze wstążek, a na przodzie zdobione były koronkami i kwiatami. Jeśli chodzi o kolory, wybierano pastelowe odcienie, które zapewniały elegancki i młodzieńczy wygląd. Rękawy były poszerzane i kończyły się na wysokości łokci.

7. Merida i szkocka moda z X wieku

Merida Waleczna to oryginalna animacja studia Pixar z 2012 roku. Historia rozgrywa się w średniowiecznej Szkocji. Stroje Meridy z bajki dużo wierniej odzwierciedlają trendy panujące w danym okresie historycznym niż suknie pozostałych księżniczek Disneya. Jednak niektóre elementy średniowiecznej europejskiej mody nie zostały uwzględnione w tej opowieści.

Podstawowym elementem ubioru kobiet w tamtych czasach była tunika. Na wierzch zakładano długie peleryny w formie płaszcza, przypinane pasem w talii. Czasem noszono również skarpety, a głowę okrywano woalem.

8. Roszpunka i niemiecka moda z XVII wieku

Film animowany Zaplątani z 2010 roku oparto na motywach baśni Roszpunka, wydanej przez braci Grimm w 1812 roku. Inspiracją dla jej autorów była francuska opowieść Persinette, napisana przez Charlotte-Rose de Caumont de La Force w 1698 roku.

A skoro tak, to historia księżniczki rozgrywa się pod koniec XVII wieku w Niemczech. Wtedy kobiety nosiły suknie z nisko wyciętymi gorsetami — szerokie w ramionach i wąskie w talii. Rękawy były szerokie i luźne i kończyły się na wysokości łokci, natomiast spódnica sięgała do stóp. Z czasem jednak jej długość została skrócona, aby odsłonić halkę.

9. Meg i moda starożytnej Grecji

Herkules to film animowany o przygodach greckiego półboga. I choć nie jest wyraźnie powiedziane, że rzecz dzieje się w starożytnej Grecji, na podstawie pewnych szczegółów można tak wywnioskować.

W tamtych czasach Greczynki nosiły stosunkowo proste i luźne ubrania. Miały być one przede wszystkim praktyczne, więc nie przywiązywano szczególnej wagi do podkreślania indywidualności. Stroje składały się z dwóch części: tuniki i wierzchniego okrycia. Główną różnicą między odzieżą damską a męską było to, że koszula kobieca sięgała do kostek, natomiast męska tylko do kolan.

Kolory odzieży były zwykle neutralne, ale krawcy dodawali czasem ozdobne, kolorowe lamówki. Zwykle na taką ekstrawagancję mogli pozwolić sobie tylko przedstawiciele wyższych sfer. O statusie i bogactwie najbardziej świadczył kolor purpury, gdyż był to najdroższy barwnik.

10. Elsa i europejska moda XIX wieku

Kraina lodu jest luźno oparta na baśni Królowa Śniegu autorstwa duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena, która ukazała się w 1844 roku. Możemy więc zakładać, że opowieść, stanowiąca źródło inspiracji dla animacji Disneya, była osadzona w XIX wieku gdzieś w Europie, bo — jak wiadomo — królestwo Arendelle jest fikcyjne.

I zakładając, że nasza analiza jest trafna, Elsa musiała mieć podobny styl do Kopciuszka, ponieważ moda ówczesnych czasów nie różniła się zbytnio w poszczególnych państwach. A zatem księżniczka nosiłaby fantazyjnie zdobioną suknię o wyraźnie zarysowanym kroju i szerokiej spódnicy.

Komentarze

Otrzymuj powiadomienia
Masz szczęście! Ten wątek jest pusty,
co oznacza, że masz prawo do pierwszego komentarza.
Śmiało!

Powiązane artykuły