7 scen z filmów, w których ukryto nawiązania do obrazów, a my tego nie zauważyliśmy
Czasami pozornie zwyczajna scena filmowa może skrywać odniesienia do arcydzieł sztuki. Reżyserzy po mistrzowsku wykorzystują słynne obrazy, by oddać nastrój, emocje, a nawet ujawnić charakter postaci. Te nawiązania stają się pomostem między kinem a malarstwem, pozwalając widzowi zobaczyć coś więcej niż tylko fabułę.
Midsommar. W biały dzień – Annie Swynnerton, Głowa Bachantki
Midsommar. W biały dzień to folkowy horror znany z pastelowej palety barw i złowieszczych rytuałów. Reżyserowi Ariemu Asterowi udaje się wyprowadzić widzów z równowagi, opowiadając przerażającą historię skontrastowaną z optymistyczną oprawą wizualną.
Podobnie jak kobiety ze społeczności Horgi, które uczestniczyły w corocznym tańcu wokół majowego drzewa (w filmie), Bachantki były wyznawczyniami rzymskiego boga Bachusa i potrafiły tańczyć do ekstatycznego szaleństwa i były zdolne do absolutnej brutalności. Tak jak na obrazie, często nosiły wieńce z bluszczu na cześć swojego boga.
Ród smoka — Vincenzo Capobianchi, Le Héron Familier
Użytkownicy sieci społecznościowej X stworzyli wątek, w którym znajdowali podobieństwa między scenami w serialu Ród smoka a obrazami. Tak więc, zdaniem widzów, scena w ogrodzie z udziałem młodej Rhaenyry Targaryen i Alicenty Hightower odsyła nas do obrazu włoskiego malarza, który również przedstawił dwie dziewczyny na wakacjach.
Squid Game – René Magritte, Wakacje Hegla
Reżyser Squid Game wyraził swój głęboki podziw dla belgijskiego artysty René Magritte'a, umieszczając w serialu odniesienia do jego twórczości. Na przykład w drugim odcinku pojawiają się różne książki o sztuce i prace Magritte'a, w tym jeden z jego najbardziej kultowych obrazów, Królestwo świateł, w którym artysta łączy dwa przeciwieństwa: dzień i noc.
Słynny parasol Magritte'a pojawia się w jednej z najsłynniejszych scen serialu, kiedy to zawodnicy otrzymują ciastka z symbolami jako wyzwanie.
Joker – Egon Schiele, Autoportret
Film Joker opowiada o tym, jak niespełniony komik powoli popada w obłęd, zamieniając się w kryminalnego geniusza Jokera. W niektórych scenach widzowie, w tym historycy sztuki, zauważyli podobieństwa między autoportretami Arthura Flecka i Egona Schiele, których ten ostatni namalował bardzo wiele. Jest to psychologicznie złożona seria prac, ukazująca głównie trudną i udręczoną postać artysty.
Diuna – Caspar David Friedrich, Wędrowiec nad morzem mgły
Jeden z ikonicznych obrazów niemieckiego malarza romantycznego jest dość często cytowany w kinie. W jego centrum znajduje się byroniczny bohater rozmyślający nad swoją życiową ścieżką. Nic więc dziwnego, że właśnie tak jawi się nam na początku filmu młody Paul Atryda, który w przyszłości ma stać się mesjaszem.
Gambit królowej – Charles Allan Gilbert, Wszystko marność
Wszystko marność to jedna z wielu iluzji optycznych stworzonych przez Charlesa Allana Gilberta w trakcie jego kariery. Obraz przedstawia kobietę przyglądającą się swojemu odbiciu w lustrze, ale całość wygląda jak zarys czaszki, co odzwierciedla tytuł dzieła.
Biorąc pod uwagę, że ta scena w serialu to ostatni raz, kiedy postać Almy pojawia się żywa, odwołanie do tego obrazu nabiera złowieszczego znaczenia.
Piła II – Rembrandt van Rijn, Portret matki artysty
Nawet w takich filmach jak Piła II można znaleźć ślady wielkiej sztuki – wystarczy chcieć. Na przykład wizerunek głównego antagonisty serii, Johna Kramera, przypomina obraz z obrazów Rembrandta, na którym przedstawił on swoją matkę w płaszczu z kapturem.