Jak wyglądały muzy wielkich artystów, które rywalizowały z ich żonami?

Sztuka
tydzień temu

Artyści z pasją i namiętnością podchodzą zarówno do swojej sztuki, jak i życia osobistego. Te dwie rzeczy często są ze sobą nierozerwalnie splecione. Poznajcie muzy słynnych malarzy, rzeźbiarzy i fotografów, którzy, mimo że posiadali żony, nie potrafili ograniczyć swojej inspiracji tylko do jednej kobiety.

Fanny Cornforth

Cornforth poznała Dantego Gabriela Rossettiego w 1856 roku. Została jego modelką i kochanką. Ich związek utrzymywany był w tajemnicy przed żoną artysty, Elizabeth Siddal. Wielu biografów spekulowało, że Siddal nie lubiła Cornforth, ale nie ma dowodów na to, że kobieta była nawet świadoma istnienia Fanny.

Po śmierci Siddal w 1862 roku, Cornforth wprowadziła się do domu owdowiałego Rossettiego jako jego gosposia. Fanny należała do wiejskiej klasy robotniczej. Miała szorstki akcent i nie posiadała wykształcenia. Wszystko to szokowało rodzinę Rossettiego. Jego brat chwalił urodę dziewczyny, ale zwracał uwagę na jej niską inteligencję. Wielu nigdy nie zaakceptowało Cornforth i naciskało na artystę, by zakończył romans.

Podczas związku z Rossettim Fanny przybrała na wadze. Stało się to okazją do ich wewnętrznych żartów. On czule nazywał ją „moim drogim słoniem”, a ona nazywała go „nosorożcem”. Kiedy byli osobno, artysta rysował karykatury słoni i wysyłał je do niej, podpisując je jako „stary nosorożec”.

Gdy stan zdrowia Rossettiego poważnie się pogorszył, jego rodzina zmusiła Cornforth do opuszczenia domu. Artysta zapłacił za jej zakwaterowanie w pobliżu, mówiąc: „Jesteś jedyną osobą, której chcę zapewnić utrzymanie. Możesz być pewna, że zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby to zrobić, dopóki oddycham i mam grosz w sakiewce”. Rossetti podarował również swojej kochance kilka swoich obrazów, upewniając się, że jej prawo własności zostało udokumentowane.

Camille Claudel

Claudel rozpoczęła pracę w studio Auguste’a Rodina w 1883 roku. Była jego modelką i kochanką. Para nie zamieszkała jednak razem, ponieważ rzeźbiarz nie chciał kończyć swojego 20-letniego związku z Rosą Beuret.

Wiadomość o tym romansie wzburzyła rodzinę Camille, zwłaszcza jej matkę, która nigdy nie pochwalała faktu, że córka postanowiła poświęcić się sztuce. Z powodu tej niechęci dziewczyna została zmuszona do opuszczenia rodzinnego domu.

W 1892 roku, po przerwaniu ciąży, Claudel przestała być kochanką Rodina. Spotykali się jednak regularnie aż do 1898 roku.

Marie-Thérèse Walter

W 1927 roku pewien mężczyzna podszedł do Walter na ulicy i powiedział: „Masz interesującą twarz. Chciałbym namalować twój portret. Jestem Picasso”. Od tego momentu dziewczyna zaczęła mu pozować i rozpoczęli związek. W tym czasie artysta był żonaty z Olgą Khokhlovą, mieli pięcioletniego syna.

W 1934 roku Walter zaszła w ciążę. Kiedy przyjaciel poinformował Khokhlovą, że jej mąż ma długotrwały związek z kobietą, która spodziewa się jego dziecka, natychmiast opuściła Picassa i wyjechała z ich synem Paulo. We wrześniu 1935 roku Walter urodziła córkę Mayę.

Do czasu narodzin Mayi Picasso romansował już z kilkoma innymi kobietami. Związek muzy i artysty zakończył się w 1940 roku. Jednak nadal spotykali się od czasu do czasu. W 1955 roku, kiedy Khokhlova zmarła, Picasso zadzwonił do Walter i poprosił ją o rękę. Odmówiła. Picasso nigdy więcej jej nie zobaczył.

Lydia Delektorskaya

W 1932 roku Delektorskaya podjęła pracę jako pokojówka i sekretarka w domu Henriego Matisse’a. Dopiero po trzech latach artysta poprosił ją o pozowanie. Lydia miała 25 lat, Matisse 65.

Ich współpraca była spójna i udana. Młoda dziewczyna zarządzała studiem artysty, wybierała modelki, kontaktowała się z dealerami, sprzedawcami, galerią. Wszystko działało jak w zegarku.

Bliska relacja Lydii i Matisse’a doprowadziła do tego, że jego żona, z którą żył przez 40 lat, postawiła mu ultimatum: „Albo ona, albo ja!”. Artysta wybrał swoją żonę, ale ona i tak opuściła go w 1939 roku. Wtedy poprosił Lydię, by wróciła i pomogła mu w studiu. Pozostali razem do końca jego życia.

Dorothy Norman

Norman poznała Alfreda Stieglitza w 1927 roku. W tym czasie był on już odnoszącym sukcesy fotografem i cieszył się dużym uznaniem.

W momencie ich spotkania oboje byli małżeństwem: ona była żoną Edwarda Normana, syna biznesmena, a on był żonaty z artystką Georgią O’Keeffe. Mimo to rozpoczęli długotrwały romans. Rozpoczął się on, gdy Stiglitz przyjął dziewczynę jako swoją studentkę i stał się jej mentorem.

Ich związek trwał aż do jego śmierci w 1946 roku. Jej małżeństwo z Edwardem Normanem zakończyło się rozwodem w 1951 roku.

Helga Testorf

W 1986 roku Andrew Wyeth ogłosił, że w ciągu ostatnich 15 lat wykonał 240 rysunków i obrazów kobiety o imieniu Helga. Obrazy były niezwykłe, a jednocześnie wyrafinowane. Wcześniej nikomu nie powiedział o swojej pracy z tą modelką, nawet żonie.

Testorf była przez pewien czas pielęgniarką farmera, który mieszkał w pobliżu domu Wyethów. Ani artysta, ani muza nie spieszyli się, by powiedzieć komukolwiek o swojej wspólnej pracy. Jego żona Betsy mówiła później o tych obrazach w kilku wywiadach, mówiąc, że portrety Helgi służyły jako podstawa i inspiracja dla innych prac Wyetha.

Zapytana o możliwy związek między mężem a jego muzą, ironicznie zauważyła, że ma co do tego wątpliwości. Według niej nie przekroczyliby tej granicy, ponieważ rysunki straciłyby wtedy swoją magię.

Komentarze

Otrzymuj powiadomienia
Masz szczęście! Ten wątek jest pusty,
co oznacza, że masz prawo do pierwszego komentarza.
Śmiało!

Powiązane artykuły